Låt oss resonera kring begreppet tävla.
Inledningsvis vill jag börja med att säga att tävlingen är en naturlig del av vår idrott, till och med så grundläggande att det är en förutsättning att vi som rörelse ska få vara en del av Riksidrottsförbundet. Att tävla och spela matcher innebär att vi alltid har vinnare och förlorare på planen, så ska det fortsätta att vara. Uppdraget som spelare skiljer sig inte åt om du spelar i de högsta ligorna eller i en U8-match. Som spelare ska du alltid göra ditt bästa för att exempelvis vinna din kamp, din åkduell eller göra allt för att hjälpa dina lagkamrater för att också vinna matchen.
Är det viktigt för barn att vinna? Jag skulle vilja säga ett stort rungande ja på den frågan. Att barn får uppleva både vinster och förluster, glädje och besvikelser, är otroligt viktigt för dem som hockeyspelare och som människor. Att lära sig att hantera med- och motgångar på ett sätt som leder till utveckling och att nästa gång göra det lilla extra som tar dig till nästa steg är en viktig lärdom för livet, oavsett om det handlar om det som händer på ishockeyplanen eller i samhället. Att vinna är en drivkraft vi ska värna om, men det betyder däremot inte att vi i unga år accepterar vad som helst för den där vinsten.
Och hur var det då med tabellerna? Att tabellerna togs bort i unga år har ingenting med tävlandet att göra, tvärtom. Vi ska räkna resultat i varje enskild match, vi ska tävla i allt vi gör och uppmuntra barnen till det. Skillnaden är att vi låter varje tävling och match börja på noll. Vad jag som åttaåring gjorde för sex månader sedan ska inte påverka ingångsvärdet i den match jag ska spela idag. Barnen lever i nuet så låt oss tillåta dem att göra det fullt ut.
Som vuxna har vi lättare att sätta saker i ett större perspektiv och en ledares uppdrag skiljer sig åt beroende på vilken nivå som ledaren verkar på. Lika självklart som det är för våra SDHL/SHL-tränare att toppa, selektera och göra allt i sin makt för att påverka resultatet i matcherna, lika självklart bör det vara att inte göra det i yngre år. Uppdraget som tränare i de yngre åren är att uppmuntra spelarna att göra sitt yttersta i varje byte, coacha, feedbacka och utbilda sina spelare vilket gör spelarna bättre och sannolikheten att vinna blir större.
Svensk ishockey vill fostra vinnare – på isen och i vardagen. Men vad är en vinnare? Det som skiljer en vinnare från en förlorare är hur personen hanterar med – och motgångar. En vinnare ger inte upp, söker inte den enkla vägen utan motstånd utan tar sig an de utmaningar som denne ställs inför. Ibland misslyckas man, men vinnaren lär sig av detta och hittar nya lösningar att ta sig till målet. Här kommer begreppet tävla in i bilden. Individen som alltid gör sitt yttersta för att gå vinnande ur kampen, som inte ger upp när det går emot, som försöker hitta nya lösningar när den första inte fungerade, som ser till lagets bästa och inte enbart till sig själv – det är den spelaren vi vill ha på isen och det är den människan vi vill ha i samhället.
Krönika skriven av:
Anders Lunderg, Spelarutvecklingschef, Svenska Ishockeyförbundet